· 

Bij de kabouters

Bij de kabouters

 

Elven, feeën en kabouters. de magische wezens die samen het kleine volk vormen.

En vooral kabouters, ik houd van ze. 

Een van mijn eerste herinneringen is van de kleuterschool. Net 4 jaar was ik en woonde in een nieuwbouwwijkje in Voorburg. 

Op een dag gingen we naar het hoofdgebouw. Ons schooltje stond in een noodgebouw tussen de flats in aanbouw.

We liepen met de hele klas in een rijtje, handje in handje, best wel ver weet ik nu.

In mijn herinnering kwamen we in een grote donkere ruimte. Daar mochten we allemaal op de grond gaan zitten. Voor het eerst van mijn leven zag ik een diavoorstelling. 

De juffrouw vertelde bij iedere dia haar verhaal.

Het was MAGISCH! Ik verdween in het kabouterbos en liep even in die sprookjeswereld rond. De dia's waren in mijn herinnering beeldschoon en levensgroot. Nooit ben ik meer door een 'voorstelling' verrast dan toen. Het prikkelde mijn fantasie en mijn liefde voor het kleine volk was geboren. Ik was totaal 'into' de kabouters vanaf dat moment. Ik kreeg van mijn mama een klein boekje geschreven en getekend door Nans van Leeuwen: 'Bij de kabouters.'

Mijn moeder koos juist dat boekje, omdat het een tekst op rijm was. Ze is zich er altijd over blijven verbazen dat ik de hele tekst  binnen de kortste keren helemaal uit mijn hoofd kon op zeggen, met een klein schattig stemmetje (ja toen wél) en gebaren. 

Uiteraard waren mijn favoriete liedjes vanaf dat moment: 'Onder hele hoge bomen' en 'Op een grote paddenstoel.'

Liedjes die ik met mijn zoontjes zong en nu uit volle borst met mijn kleindochter, terwijl we in het bos en bij bomen de kaboutertjes begroeten. In mijn tuin langs de Vliet woont in de oude perenboom zelfs een hele kabouterfamilie. 

Het is goed toeven in het 'kaboutertuin' en natuurlijk staat dát verhaal op rijm uit mijn jeugd ook op de site. Omdat kabouters écht bij de herfsttijd horen staat het verhaal bij Mabon. Ook bij andere jaarfeesten zul je toepasselijke verhalen over het kleine volk vinden. En hopelijk worden jullie en dedenen wie jullie voorlezen ook door het kleine volk gegrepen, zoals oma Heksje 60 jaar geleden.

Reactie schrijven

Commentaren: 0