Lotdagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lieve volgers,

 

Yule, Joel, Midwinter is voorbij hopelijk kijken jullie ook terug op fijne dagen. 

De dagen laat onze pasherboren zon, zich overvloedig zien.

Strak blauwe luchten en zonnebril op hier aan de kust.

Vrijdag ging ik met kleinmeisje Tijsje even naar de Paleistuin om even te genieten van Vader Zon. We maakten dezelfde rondjes door de kruidentuin als vroeger haar papa deed. Dat vond ze erg grappig. "Oma, ging papa hier ook springen? Kijk ik doe net als papa!" We gingen illegaal (daar houd ik van) door de bosjes kruipen tot het hek van de koninklijke stallen. En hebben genoten van een geweldig en groot koninklijk paard, dat erg blij was om even buiten rond te springen. Het kleinmeisje stikte bijna van het lachen om dat grappige paard. En oma kwam niet meer bij om het grappige kleinmeisje! We bakten poppertjes met suikerpoeder voor de lunch en hadden weer een topdag.

Dit jaar heb ik net als de laatste 6 jaar Joel gevierd in het Stadsklooster in Den Haag.

Bij de broeders aldaar zijn mijn heksendinnen en ik van harte welkom. Dit jaar viel dat samen met de opening van de jaarlijkse kerststallententoonstelling in de kloostertuin. Wij werden gevraagd om daar een rol bij te spelen.

En zo kwam het dat 6 heidenen het licht met fakkels in de donkere kloostertuin terugbrachten en in een cirkel om zo'n 50 veelal katholieke mensen stonden. Die luisterden met open hart en interesse naar bovenstaand gedicht. Wat bijzonder voelde dat voor ons. Het was een prachtig voorafje voor onze eigen viering. Want toen alle mensen weer weg waren en de kloostertuin verstild, trokken wij onze cirkel.......

Met Yule begonnen ook de 12 Lotdagen(- nachten). De dagen waarop het wiel nog stil lijkt te staan. Na die 12 dagen (vanaf 1 januari) merk je echt dat het licht weer gaat groeien. 

Deze dagen kijk je terug naar het afgelopen jaar, wat was het fijnst, het ellendigst enz. 

En proberen dát los te laten wat je niet mee wil nemen naar de nieuwe cyclus.

Dit is de tijd waarop je vaak meer droomt dan anders, je dromen kunnen tips en aanwijzingen voor de nieuwe cyclus hebben. Sowieso kun je overal aanwijzingen of inzichten vinden deze tijd. Ik schrijf alles op in een notitieboekje, wat nu nog onduidelijk is, kan over een tijdje ineens wel duidelijk zijn. Als een kwartje dat valt of een puzzelstukje dat past, zeg maar. Een dezer dagen ga ik ook mijn wensenlijst voor 2020 maken. Gewoon gaan zitten met een kaarsje aan, in stilte en alles wat er opkomt schrijf ik dan op, ik wens groots en zonder belemmeringen.  Tijdens de komende volle manen ga ik schiften. Maar voor nu: ga ik los!

Ik wens jullie allemaal fijne Lotdagen, met veel inzichten, symbolen en aanwijzingen en een lange wensenlijst! 

Laat je vooral niet belemmeren of beperken.....

En voor Oud en Nieuw lekker aan de oliebollen, kniepertjes of nieuwjaarsrolletjes, voorzichtig met te grote vreugdevuren, vuurwerk en carbidschieten en bovenal een heerlijk, gezond en gezellig 2020!

knuffel van Oma Heksje

p.s er staan twee nieuwe Oudejaarsverhalen op de site

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Gina eecloo (zondag, 22 maart 2020 15:43)

    Toekomst