· 

Welkom Mabon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Welkom Mabon!

Buiten waait de wind om het huis. Het is herfst.

Oma Heksje zit binnen achter de laptop. Na 2 weekenden nazomeren in mijn tuin is nu het echt "binnenzitweer". Ik moet daar aan wennen. Tussen jullie en mij gezegd en gezwegen, ik ben een lente/zomer heksje. Dan voel ik me vrolijk, vrij en blij. Met blote voeten op Moeder Aarde.

De herfst maakt mij altijd een beetje somber en ik moet erg wennen aan Vader Zon áchter de wolken in plaats van op mijn bol. 

Komende woensdag vier ik een jubileum: dan werk ik 40 jaar als juf én op dezelfde school.

Juf zijn was en is leuk, maar het altijd maar moeten, helemaal niet. Toch ben ik dankbaar voor al die jaren vaste inkomstenbron.  Dit jubileum zet me vooral aan het mijmeren over mijn persoonlijke leven, want 40 jaar, das best een hele tijd........

Toen ik daar begon te werken was ik nog een 'meisje' en nu ben ik al een oma, een crone (wijze vrouw).

In die jaren moeder én wees geworden, twee heel belangrijke levensgebeurtenissen. 

De cyclus van het jaar ......... van het leven zelf.

Ja, als je daar mee bezig bent zo in de herfst, de tijd van de oogstfeesten, denk je vanzelf aan je eigen levensoogst én aan dat wat je los moest laten, zoals de bomen hun bladeren moeten loslaten.

Dat maakt vrolijk en verdrietig tegelijk. Oma Heksje moet er een beetje van zuchten de laatste weken.

Maar de wetenschap dat het jaar en het leven gewoon doordraait en er straks weer groei en bloei zal komen, helpt. En gelukkig komen er de mooiste jaarfeesten aan: Samhain, ons nieuwjaarsfeest, en Midwinter, de belofte van de terugkeer van de Zonnegod. 

Ik houd ervan om het huis in de sfeer van het jaargetijde brengen.

En nu is het de tijd van kaarsjes, pruttelende stoofpotten, appeltaarten bakken en aan de lekkerste zelfgemaakte likeurtjes nippen met de houtkachel aan.  En in die sfeer ga ik weer lekker schrijven en werken aan deze site. Er komen wat extra menuknoppen, waarover ? ......................dat blijft nog even een verrassing, De komende weken ga ik eerst nog een mooie Handvasting voorbereiden op 1 november in mijn lievelingsprovincie Drenthe. 

Al met al lekker tutten en knutselen in huis. De herfsttafel is klaar, de voorleesboekjes uitgezocht én de Omadagen ingepland. Zo reken ik af met de grijze wolken, de onzichtbare zon.

Ik maak mijn eigen zon in hart én huis!

Hoe doen jullie dat,  de zon en het licht in je leven brengen?

 

Knuffel van Oma Heksje

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    v moi (maandag, 30 september 2019 17:22)

    Ah u bent er weer....fijn!!!
    Ik ben ook een Heks en doe met onze kleinkinderen ook de jaarfeesten vieren met bv de Lente wakker maken en met Halloween pompoen gezichten maken en met de rest soep en ook mummy's van lege potjes met verband en wiebel oogjes.
    En we eten broodjes afgehakte vingers :-)
    Kaarsen maken in eierschillen.
    En ze vinden het gigantisch leuk!
    Verder leef ik met de seizoenen en hun pracht en praal, dat is iets wat mij heel gelukkig maakt ook met dagen met weinig of geen zon.

    Liefs Moi