· 

Beltane en handvasten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Beltanetijd komt eraan. Het mooie feest van Beltane van 31 april op 1 mei.

We vieren de vruchtbaarheid van de aarde en de liefde.

En wat een kruiden en planten kun je al vinden in de natuur.  Ik ben een wildplukker en verzamel graag van alles wat eetbaar is: madeliefjes, paardenbloemen, vlierbloesem, brandnetel, zevenblad enz. Wat een schatkamer als je rondloopt in het bos of in het veld. 

Dit is weer een maand van feesten: koningsdag, dodenherdenking, bevrijdingsdag, pinksteren met de pinksterbruidjes en mei wordt ook vaak de trouwmaand genoemd. Niet zomaar....

Volgens de verhalen is Beltane de dag waarop de jonge Godin met de God van de Zon, Koning Eik trouwt. Uit hun liefde zal een kind geboren worden met midzomer; Koning Hulst.

Van oudsher worden in de Noordelijke landen, waarbij wij als Nederland ook horen op deze dag vruchtbaarheidsfeesten gevierd en huwden jonge paren met elkaar. 

Meiboomdansen, meifeesten, over vuren springen voor geluk en handvasten.

Een foto van mezelf als handvaster vond ik wel op zijn plaats bij deze blog.

Enkele malen per jaar heb ik de eer om een koppel te verbinden met elkaar. Wil je meer weten over handvasten, kijk dan op mijn website: https://www.moonsmagischtrouwen.nl/ daar staat een uitgebreide uitleg.

Al met al ben ik al behoorlijk in de Beltane stemming, aangezien ik vorige week een heel leuk intake gesprek had met een bijzonder stel dat ik op 1 november ga handvasten. En dan praat je over verbinden, de liefde en de betekenis van dit ritueel. En dan is het mooi als zo'n jong stel zegt, dat gemeentehuis daar gaan we even gratis naar toe, want het het handvasten dat betekent voor ons ten overstaande van al onze geliefden ons huwelijk aan gaan. En daar vragen ze mij dan voor. 

Alvast een fijne Beltane tijd, eer en dank Moeder Aarde voor de groei van ons voedsel.

Vier de liefde, dans en spring over vuren.

Liefs van Oma Heksje

p.s. Of het met midzomer gaat lukken weet ik nog niet, dat hangt af van mij bijna frozen shoulder.

Reactie schrijven

Commentaren: 0