· 

Ostara: het wordt lente!

"Een krokus en een tulp en een hyacint

dag lieve volgers (kind), dag lieve bezoekers (kind)

Een krokus en een tulp en een hyacint de lente begint!!"

Dit was het favoriete lentelied van mijn jongens toen ze klein waren. Natuurlijk omdat ze zin in de komende lente en de zomer hadden, maar vooral omdat het lied altijd eindigde met een kietelpartij en dus een hoop vrolijkheid en gelach.

Ik zing het nu met Tijsje. De site is met heel veel Ostara-items gevuld, dus ik denk dat jullie weer fijn met de kinderen aan de slag kunnen.

Vandaag lijkt het meer op een herfstdag: regen en wind. Maar als je buiten kijkt en luistert weet je dat de lente er echt aan komt. Wat is het al lekker lang licht he?! Ostara is in aantocht en zal de aarde bevruchten. Daarom ben ik druk aan het uitzoeken en plannen hoe de moestuin er dit jaar uit komt te zien. Niets leuker dan allerlei zaden bestellen en weten dat er van de zomer en in het najaar weer een tuin vol verse groenten zal zijn.  Nu eten we de laatste resten bonen, bieten, pompoen en boerenkool nog op. Na de komst van Ostara is het in de natuur gedaan met de winter, alles gaat groeien en komt tot leven. Wat een heerlijk seizoen toch!

De hele lentetijd van 21 maart tot 21 juni zijn er heel veel feesten. Er wordt van alles gevierd in deze periode en de meeste feesten zijn afgeleid van onze Ostara-  en Beltanefeesten. Palmpasen, Pasen, Pinksteren en het Meifeest, in al deze feesten zijn symbolen en gebruiken terug te vinden die al voor de opkomst van het Christendom gebruikelijk waren. Voor het merendeel hadden ze als doel Moeder Aarde en de goden gunstig stemmen, eren en danken met het oog op een vruchtbare periode en oogst. Over vuren springen, stokken en palen versieren, eieren verstoppen, we zien ze allemaal terug. 

Jullie zullen soms wel dingen van de Vrije school herkennen op de site, ze zijn echter wel "verheidensd". Veel van de Vrije School vind ik prachtig, het zo'n beetje de enige school die echt 'het jaar rond' onderwijs verzorgt. Toch kon ik nooit er toe komen om mijn kinderen er naar toe te sturen, omdat zo heel erg uit gaat van de Christelijke jaarfeesten.

Af en toe dagdroom ik wel eens en stel me voor hoe ik een "heidense" basisschool zou opzetten, hoe die eruit zou zien...... wat zou dat leuk zijn! Ach dromen.........

Vooralsnog lever ik op deze manier weer met plezier mijn bijdrage aan de 'heidense' opvoeding van den jeugd! hahahaha..

 

Knuffel van Oma Heksje

p.s. Ben overigens eigenlijk echt wel benieuw hoeveel gezinnen deze site werkelijk gebruiken....  

Ontvang echt graag tips en aanvullingen of gewoon een berichtje op de site of op facebook met wat je gebruikt hebt en hoe het beviel.

Reactie schrijven

Commentaren: 0