· 

Yuletradities in recepten

Lieve volgers en bezoekers,

 

Vandaag een blog over tradities en recepten. Ik geloof in tradities binnen gezinnen, families, stam en vriendengroep. Je kunt er naar toeleven, je erop verheugen en het geeft ook een soort van veiligheid en zekerheid voor kinderen maar zeker ook voor volwassenen.

Dus zeker waardevol om ze te creëren en op zoek te gaan naar de Yule tradities in jou gezin en familie. Het is een kwestie van volhouden en dan groeit het stap voor stap en bedenk jij bent de voorouder van de toekomst :)  

Vorig jaar had ik het geluk om van Annemiek Jacobs een oud origineel wafelijzer te krijgen. En bij haar in de keuken heeft ze me geleerd hoe de echte Maastrichtse Oud en Nieuw wafeltjes gemaakt moeten worden, terwijl ze over haar familie vertelde. 

Zo bezig eerden we eigenlijk haar voorouders op een praktische en liefdevolle manier. 

Zij heeft haar familietraditie aan mij doorgegeven en het is mijn bedoeling om dit weer aan mijn kleindochter Tijsje te doen.  Om te beginnen smult ze van de wafeltjes en over een paar jaar kan ze helpen met bakken. Zo heb ik dankzij Annemiek en haar voorouders een mooie traditie met mijn kleindochter in de maak.

De meeste families hebben wel van die tradities of familierecepten. De kersttulband die mijn zwager jaarlijks maakt naar familie recept, oliebollen bakken op Oudjaarsdag, worstenbroodjes, het zalmslaatje van mijn vader met Sinterklaas, noem maar op.

Iets wordt een familierecept en/of traditie als je het alleen maar maakt op die speciale dag of in die bijzondere tijd, zoals nu de Yuletijd. Dat wafelijzer hangt altijd in mijn keuken en eerlijk ik heb het overwogen, maar nee,  dit zijn de Yulewafels en dat blijven ze, dus in deze Yuletijd worden ze gebakken, vandaag de eerste keer en de komende weken ook nog en dan wacht ik weer een heel jaar lang...……… tot het weer mag. Gelukkig weten dat het wiel draait en draait en de Yuletijd er altijd weer zal zijn, net als mijn Yulewafeltjes.

 

Liefs en smakelijk eten Oma Heksje

Hebben jullie speciale Yulerecepten of -tradities in de familie?

Ik ben benieuwd.

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Maria vd Burgt (maandag, 10 december 2018 13:30)

    Met de kerstdagen een cranberry taart eigen recept van mijn schoonmoeder: beschuiten daarover custard vla ‘gekookt. , mariakaakjes , cranberry gelei,gezeefd, Slagroom naar smaak .
    Is in de familie gebleven ben benieuwd dit jaar ,

  • #2

    Oma Heksje ( monique) (maandag, 10 december 2018 18:25)

    Nou Maria dat is dan al een heel oud familierecept.... een jaartje of 60?
    Die Mariakaakjes speciaal voor jou over de pudding heel of verkruimeld?
    Groetjes �