· 

Zingen met Yule

Zingen met Yule

 

Zingen vind ik een van de fijnste dingen om samen en vooral met kinderen te doen. Ooit zei een buurvrouw tegen mij dat ze het zo heerlijk vond dat ze me altijd zo veel mijn zoontjes hoorde zingen als zomers de ramen open stonden.  De Yuletijd is echt een tijd om veel samen te zingen. Eerst Sinterklaasliedjes en ja,  ik let op wel wat ik zing. Net als dat ik altijd al een ongemakkelijk gevoel had bij sommige woorden in de teksten van de oude traditionele Sintliedjes, heb ik dat ook met de traditionele kerstliedjes uit mijn jeugd. Gevoelsmatig heb ik nooit wat gevoeld bij de christelijke invulling van het Yulefeest. Daarom bleef ik wat betreft zingen met mijn kinderen altijd hangen bij O, Dennenboom en allerlei in het Nederlands vertaalde Hollywoodliedjes, die dan vooral gaan over de kerstman en zijn arrenslee , ook niet bepaald de essentie van het Yulefeest weergevend.

En dan moet je dus uiteindelijk oma worden om te bedenken dat je ook zelf Yuleteksten op bekende liedjes kunt schrijven.

Eerlijk het is zo leuk en ik word er zo blij van. In de auto zit ik 's ochtends uit volle borst te galmen en ben al helemaal in de Yulestemming.  Het is bevrijdend: Yuleliedjes zingen zonder te denken: ik geloof niet wat ik zing! En ik hoor van jullie, mijn volgers en bezoekers, dat jullie inmiddels enthousiast aan het zingen zijn.  Voor Yule heb ik ook speciaal een aantal teksten op canons geschreven. Van die kleine liedjes met makkelijke teksten die je steeds moet herhalen en door elkaar heen kan zingen. Het is een fijne manier van zingen. Je leert goed bij je zelf te blijven, terwijl je toch verbonden bent met een groep. Door het liedje steeds te blijven herhalen, kom je in een soort gezamenlijk ritme en dat voelt goed en maakt vrolijk.  Eerst een paar keer samen zingen en dan opsplitsen. Groep 1 begint en van het schuingedrukte valt groep 2 in. Voor de allerkleinsten zijn deze korte liedjes ook fijn om gewoon te zingen.

En omdat jullie de melodie misschien niet kennen heb ik ze zelf als voorbeeld ingezongen, niet vals, dat gelukkig wel haha. Daarnaast enkele andere bekende liedjes van eigen tekst voorzien. (behalve o dennenboom). Er staan karaokeversies met muziek onder van YouTube, heel klein net als mijn eigen gewkeel het gaat niet om de filmpjes maar dat je even de melodie hoort. Inmiddels zing ik  met mijn kleindochter Tijsje alle Yuleliedjes en  zij vindt 'Twinkel, twinkel kleine ster' helemaal  geweldig. Dat hebben we heel vaak gezongen, toen ze van de week een beetje ziek was, achter elkaar tot mijn stem op was, zeg maar. Ik heb zo'n gevoel dat er dit jaar heel veel afgezongen gaat worden met Yule, in ieder geval door mij!

Veel zangplezier.... vuurschaal aan en zingen of gewoon gezellig met kaarsjes op de bank!

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0