· 

Yuletijd 2018

Hallo allemaal,

Het wiel draait nu van Samhain naar Midwinter/Yule.  Wat wordt het vroeg donker he..... en ook opstaan in het donker. Als je zoals Oma Heksje een groot deel van de dag in een gebouw zit waar weinig daglicht binnen komt, dan krijg je het gevoel dat het de hele dag donker is. Dat klopt natuurlijk niet want nu schijnt Vader Zon zelfs lekker op mijn rug, hij blijft alleen niet zo lang.

In deze periode zijn er heel veel feesten die gevierd worden. Feesten die eigenlijk horen bij het draaien van het wiel richting Yule.  Heel veel van onze oude jaarfeesten zijn door de Christelijke kerk op andere dagen en met andere namen overgenomen, omdat de mensen ze gewoon tóch bleven vieren ook al wilde de kerk dat niet.  Die heidense gewoonten zaten er nu eenmaal in bij de mensen van vader op zoon en van moeder op dochter....

Mensen voelden gewoon dat het tijd was om 'iets' te vieren, t zit in de genen...

Zo komt er nu St. Maarten aan, Sinterklaas, Advent,  St Lucia, Kerstmis, Oud en Nieuw en Driekoningen.  Ook die traditie van het Wichtelen door huiskabouters in de Scandinavische landen, vind ik heel leuk en eigenlijk echt iets om te doen in de donkere dagen voor het eind van het jaar. (zie verhalen en DIY)

Ik ken de meeste feesten vanuit mijn kindertijd en natuurlijk vier ik de veel van die feesten nog gewoon mee, maar ik merk wel dat het in de loop der jaren toch anders gaat voelen. . Ze kloppen niet helemaal meer voor me. Soms raak ik zelfs in de war met de telling van die feesten en het jaarwiel. Ik ben het eens op een rijtje gaan zetten en vier nu gewoon mijn 'heidense' Yuletijd, waarin de andere feesten, die de rest van het land vieren, passen...… Kerst met familie en vrienden geldt voor mij als een extra Yulefeest!

En Sinterklaas is de grote uitzondering, ik ben een groot Sint fan en dat vier ik met mijn hele familie uitbundig, met lootjes, gedichten en een berg cadeaus...

Hier zie je een beetje hoe ik mijn Yuletijd indeel en beleef. Benieuwd hoe jullie dat doen, het combineren van al die feesten.

  • 1 december steek de eerste kaars aan van mijn jaarkrans (zie DIY) een jaarspiraal (zie DIY) kan ook.  Nummer 2 op 8, nummer 3 op 16 en de laatste op 21 december de avond van Midwinter.
  • 5 december Sinterklaasavond 
  • 21 december Yuleritueel in mijn eentje en jaarwensenlijst maken
  • vanaf nu 12 dagen dromen opschrijven
  • 22 december groot Yulefeest met mijn heksendinnen
  • 22 december dromenvanger maken (zie verhalen en DIY)
  • 25 december kerst met de familie
  • 31 oktober/1 januari Oud en Nieuw vieren met n vuur en sterretjes/knallen

Liefs Oma Heksje

p.s. de recepten komen er binnenkort ook op, wil nog een en ander zelf bakken en fotograferen.... en wie weet als ik nog andere leuke dingen tegenkom zet ik die er ook nog bij... blijf volgen zou ik zeggen


Reactie schrijven

Commentaren: 0