· 

Samhain 2018

Hallo allemaal,

Samhain vierde ik met 2 lieve heksenvriendinnen, een beetje later dit jaar, omdat ik notabene ziek was op dé dag zelf....

Ik baalde er vreselijk van. Ik kon daardoor ook niet op Samhain zelf naar het graf van mijn vader. Ik sleep mijn behoorlijk oude moeder er altijd op die dag naar toe en inmiddels is zij het met mij eens dat de dagen van Allerheiligen (1 dag ná Samhain) en Allerzielen (2 dagen ná Samhain) 'niet' passend zijn. En dat heiligen blijkbaar eerder geëerd moeten worden dan de 'gewone' zielen kan er bij mij al helemaal niet in. 

Dat werd dus 3 november, het graf vol met heide en pompoenen opgepimt (zo noemt mijn moeder dat) kaarsen en veel wierookjes neergezet. En op 4 november dan eindelijk het feestje met de vriendinnen.

We hebben onze geliefden aan tafel gehad en lekker gegeten en gedronken.  Ik had mijn vader uitgenodigd en mijn beste vriend. En mijn vriendinnetjes hadden ook nog bij elkaar 6 geliefden uitgenodigd, het was dus een gezellige bende aan tafel ;)  Hoop gelachen en gekletst. Herinneringen opgehaald en gedeeld, wat voelen ze dan vertrouwd dichtbij.....

Dat is eigenlijk waar het mij vooral om draait met Samhain, het weer even fijn bij elkaar zijn.

Maar we hebben ook wat plannen voor het nieuwe jaar gemaakt en kaarten getrokken voor het hele jaar.....

Alle drie een mooi nieuw jaarschrift ingewijd en we voelden ons als kleine meisjes die het nieuwe schooljaar nieuwe schriften van de juf uitgedeeld kregen... een beetje opgewonden.

Nieuw jaar, nieuw schrift vol lege bladzijdes die zeker weten weer ingevuld gaan worden.

Het jaarwiel draait gewoon verder en wij ook. Spannend!

Hoe was jullie Samhain?

Liefs van Oma Heksje

Reactie schrijven

Commentaren: 0