· 

8 jaarfeesten 2018

Hallo allemaal, (klein)kinderen van heksen, heidenen, hoeders en hoedsters van Moeder Aarde

 

Voor kinderen én grote mensen geeft het leven met het ritme van de natuur en de maan een zekere rust en duidelijkheid. Van jaarfeest naar jaarfeest en rond ieder feest goed buiten kijken wat er in de natuur gebeurt en ook bij jezelf naar binnen kijken wat dáár gebeurt....

Dat jaarwiel is een zekerheid, het draait altijd en rustig in eigen tempo door.

Als je de periode tussen de jaarfeesten gebruikt om bewust mee te 'draaien' naar het volgende feest met vaste tradities en gewoontes die je in je leven/ gezin integreert, markeer je duidelijkheid en structuur voor jezelf en je gezin. Ik denk dat de mensheid daarom aan jaarfeesten is gaan doen, men ontdekte het draaien, het komen, gaan en weer terugkomen.....

Toen mijn kinderen klein waren had ik nog niet ontdekt dat er iets als ''Oude Religie" of dat er een opleiding tot heks bestond. Wel voelde ik dat jaarwiel altijd al en ik had (afgekeken van de vrije school) in mijn huiskamer altijd een seizoenentafel. Mijn zoons waren er gek op. De schatten die ze buiten in de natuur vonden legden ze er plechtig op. We knutselden van alles en een zelfgemaakte Moeder Aarde pop (inmiddels opgegeten door de motten) was het middelpunt.

O wee, als ik te laat was met het veranderen van kleuren....  Als een lang end van 18 vraagt: 'mam er komt toch wel een herfsttafel, he?' dan word je toch blij!

Nu ik oma ben geworden voelde ik de noodzaak om mijn kleindochter straks veel te kunnen vertellen over het jaarwiel, de jaarfeesten en hoe haar oma uiteindelijk het pas van de Oude Religie terug gevonden heeft.  Ze is nu nog erg klein, dus ik heb tijd zat om alles te schrijven en te verzamelen. En de wens is gedaan, dus dat boekje 'Oma Heksje en Tijsje lopen het jaar rond!' met eigen tekst en illustraties ligt op een dag in de winkel. (pensioen leeftijd graag omlaag)

Net als mijn verre voorouders leef ik met het ritme van de natuur, draai ik mee met het jaarwiel en mij heeft dat in ieder geval opgeleverd dat ik me minder druk maak over veel dingen. Het geeft me houvast.....

Laat net als de bomen in de herfst de dingen waar je vanaf wilt maar los, dat kan die boom, omdat de zekerheid er is van nieuwe groei in het voorjaar en inmiddels vertrouw ik ook op die zekerheid..... 

Misschien is het de leeftijd, maar uiteindelijk komen de dingen altijd goed.

En dat is magisch denken...heel hekserig dus! ;)

Liefs van Oma Heksje


Reactie schrijven

Commentaren: 0